סוכת אבלים

אוהל אבלים-מנהגי אבלות ב- סוכת אבלים

           

 

עזיבתו של אדם קרוב משאירה אותנו כואבים ומבולבלים,      

אנו ננסה להקל עליכם ולעשות סדר בהיערכות.

.

    1. 1) ראשית יש לדאוג להוצאת רישיון קבורה בכדי לערוך לוויה (חברה קדישא תוכל לטפל בכך עבורכם)
    2. 2) בקביעת מועד הלוויה יש לקחת בחשבון את הלוגיסטיקה וההתארגנות שלכם להודיע לאנשים ולהם להגיע להלוויה.
    3. 3) הכנת מודעות אבל ופיזורם על לוחות מודעות באזורים בהם היה נוהג הנפטר להימצא.
    4. 4) יש להכין לקרובים מספרי טלפונים של מכרים/שכנים/משפחת הנפטר ושל האבלים שיוכלו להודיע על מועד ההלוויה.
    5. 5) להחליט על מקום בו מקבלים את המנחמים- במידת הצורך להזמין אוהל אבלים, כסאות שולחנות,  שתייה ועוד.

 

שבעה

תמיד עולה השאלה מתי מתחילים לספור את ימי השבעה ומתי קמים ממנה.

את שבעת ימי האבל מתחילים לספור מרגע הקבורה.

תקופת השבעה מסתיימת בבוקר היום השביעי שלאחר הקבורה, לאחר ישיבה קצרה באותו היום.

שימו לב  ! ישנם חגים המפסיקים את השבעה או דוחים אותה לאחריהם. אם הקבורה נערכה לפני אחד החגים סוכות, פסח, שבועות, ראש השנה או יום הכיפורים – מסתיימת השבעה לפני כניסת החג. במידה והסתיימו כבר ימי השבעה – מקצר החג את מניין ימי השלושים. לעומת זאת, אם חלה הקבורה בימי חול המועד – נדחית השבעה ומתחילה רק במוצאי החג. חג הפורים אינו דוחה את השבעה, אולם מחליפים לכבודו בגדים ויוצאים בו מן הבית

 

בחירת מקום לשבעה

 בבחירת המקום יש לזכור כי בשבעת הימים הבאים המקום צריך להכיל את כל האבלים ואת המנחמים כך שנגישות למקום (קל להגיע/לא רחוק מדי) ויכולת הכלה- (לא צפוף וקטן) אלו דברים שכדאי לקחת בחשבון.

 יתכן ותבחרו להשכיר אוהל אבלים, בו יתאספו כולם לניחומים, תפילות וסעודה. אוהל אבלים יכול לשמש כפיתרון טוב למצוקת מקום בתוך בית, אך גם לאלו המעדיפים לשמור על פרטיותם וליצור מחיצה בין סוכת אבלים- המקום בו ישנה המולה תמידית לבין הבית . וכך במשך היום הם מקבלים את המנחמים באוהל אבלים ובלילה הם ישנים בבית הנפטר.

 ניתן להקים אוהל אבלים בגדלים שונים, אוהל אבלים צריך להתאים בגודלו למספר המנחמים הצפוי אך  תמיד צריך לבדוק את תנאי השטח ולמדוד את המידות האפשריות להקמת  האוהל . אם זה אוהל אבלים בחצר/ חצר שכונתית, אוהל אבלים בחניה, מרפסת או גג.

 

ניתן להשכיר אוהל אבלים כולל ציוד- כסאות ושולחנות בהתאמה לגודל האוהל( כיסאות רצוי להזמין 10% יותר, כך שגם אם אינם נכנסים לתוך אוהל האבלים ניתן לפזר אותם מסביב ) מייחם לשתייה חמה, מקרר/ צידנית ענק, אוהל אבלים ניתן לחמם ולקרר לפי תנאי מזג האוויר ע"י הוספת פיטריות חימום/ מאווררים, יש להקצות בתוך סוכת אבלים, מקום לישיבה נמוכה לאבלים על גבי מזרנים או ספסלי פוטון נמוכים(מומלץ למבוגרים ולסובלים מבעיות גב). כיוון שהתפילות וקבלת המנחמים נמשכת עד החשכה יש לדאוג לתאורה וחיבור לחשמל. במידה ומדובר באוהל אבלים גדול  וידוע כי צפויים להגיע קהל רב לשמוע דרשת רב, יהיה צורך בהגברה ומיקרופון על מנת שכולם ישמעו היטב.

 

מיד לאחר החזרה מבית העלמין נהוג לאכול מאכלים מעוגלים כסמל למעגל החיים, כמו ביצים, עדשים, בייגלה ומיני מזונות לברכה. את הסעודה מגישים קרוביהם של האבלים לאבלים. בכל תקופת השבעה האבלים אינם עושים שום מלאכה גם לא הכנת האוכל של עצמם, כך שיש צורך לדאוג להפעלת "משמרות" מצד הקרובים. נהוג להדליק נר נשמה משעת הפטירה ובמשך כל ימי השבעה. ניתן להשאיל מבית הכנסת סידורים וכיפות, נוסח התפילה הוא רגיל, בכמה תוספות והשמטות. אל התפילה מוסיפים 'קדיש יתום' ומזמור מ"ט או ט"ז בתהלים. בקהילות המזרח נאמר לאחר כל תפילה נוסח האשכבה. בשבת עצמה אין מתאבלים. לקראת השבת האבלים מתרחצים, לובשים בגדים נקיים ולא שוהים באוהל אבלים, ביום השביעי המשפחה עולה לקבר הנפטר. בבית העלמין נוהגים לערוך טקס קצר ובו נאמרים מזמורי תהלים, תפילת אשכבה ואוסף פסוקים (ממזמור קי"ט בתהלים) המתחילים באותיות היוצרות את שמו הפרטי של הנפטר ואת המילה "נשמה". לסיום אומרים "קדיש יתום" (בתנאי שיש מניין) ותפילת "אל מלא רחמים".

 

קישורים:

סניפים- חברת קדישא

יצירת  מודעת אבל

מחירון וחבילות מוזלות- אוהל אבלים.

 

 

 

סוכת אבלים להשכרה

Previous ◁ | ▷ Next

סוכת אבלים 052-6960039

מלא את הטופס. נחזור אליך בהקדם.